h1

Kalóriaszegény? Desszert?

2007/02/02

Fûszeres szirupban párolt körte gorgonzolahabbal

--
A Chili&Vanília által kezdeményezett Magyar Gasztroblogok Virtuális Tematikus Rendezvényének kiírásában szerepelnek ezek a sorok: „Talán lesz, aki erre az alkalomra hozza létre a már régóta tervezgetett gasztroblogját.” Hát én lennék az. Valóban régóta tervezgetem, mégis nagyon kellett a kezdõ lökés, amiért hálás köszönet Zsófinak!

A felvetett téma rengeteg buktatót rejt magában: kalóriaszegény, gourmet és desszert. Az elsõ és az utolsó kategória nagyjából kizárja egymást, amire akkor kellett (sokadszor) rádöbbennem, amikor elsõszülött gyermekem figyelmeztetett arra, hogy (a már elkészített és lefotózott) desszert 6 dl tejszín és 10 deka csoki tartalmával nem harmonizál a kiírással. El kellett ismernem, hogy igaza van. Ezután már csak egy kudarcot vallott próbálkozásom volt (igaz, az alapos konyhafelmosással járt), és máris itt a pályamûvem. Három ötletforrásból dolgoztam, amellett, hogy a körte-kéksajt párosítás igazán klasszikusnak mondható. A Good Food két évvel ezelõtt hozott egy boros szirupban párolt körtét, amit õk fagylalttal tálaltak. Egy régi finn receptem pedig körte-roquefort összeállítással készült quiche-rõl szól. Ezekbõl született az alábbi dolgozat, amelyet leginkább téli alkalomra tudok elképzelni, amikor gyümölcstartalmû fõételként kacsa-, liba- vagy vadétel volt, így pótolva a desszertbõl kissé hiányzó édességet.--4 személyre félbevágtam két nagyocska alexander körtét, kivájtam a magházukat és gyömbérszeletekkel, fél rúd fahéjjal, 5 dkg barna- vagy nádcukorral és két darab szegfûszeggel lábosban kis vízzel párolni tettem. Nem árt egy deci édes vagy félédes fehérbort is hozzáadni, ez alkalommal félédes Tokaji Ó-Furmintot használtam. A párolólé éppen ellepte a körtéket. Nem pároltam puhára, csak al dentére és amikor ezt a pontot elérték, lyukacsos kanállal tányérra emeltem õket. A párolólébõl kihalásztam a fûszereket és a visszamaradt folyadékot forralással besûrítettem. Ez eltart egy ideig. Szirup sûrûségû lére van szükség.

Közben elkészítettem a gorgonzolahabot: habbá vertem 1 dl tejszínt, hozzáadtam 2 ek. juharszirupot (barna- vagy nádcukor is lehet), 2 tk. citromlevet, 2 tk. fent nevezett bort és végül 10 dkg gorgonzolát finomra morzsolva. Személyenként egy-egy tányérra fél körtét helyeztem (kis talpat lehet nekik vágni, hogy nyugton maradjanak), a kivájt magház helyére, köré halmoztam a gorgonzolahabot, aztán megszórtam pörkölt és apróra vágott dióval. A besûrûsödött szirupot a körték köré kanalaztam. Melegen vagy langyosan tûnik a legfinomabbnak, de hidegen is ehetõ.

--
This is my contribution to the Magyar Gasztroblogok Virtuális Tematikus Rendezvénye, ie. Virtual Themed Event for Hungarian Gastroblogs (translation by www.chew.hu), initiated by Zsófi of Chili&Vanilia. This event has a great deal to do with the launching of this blog. Even if I have been dreaming about it and making mental plans about it for a long time, I clearly needed a motivating kick-off. The theme: low-calorie gourmet dessert. Quite a challenge, isn’t it? It took me two bitterly failed tries to come up with the recipe below. First my son warned me about an otherwise great dessert: if it contains 600 ml double cream, it won’t necessarily fill the criteria of being low on calorie. Well, what can I say? He was right. But at least I took the photos and we could eat up the stuff. My other try proved to be much more disastrous with unsetting gelatine and kitchen floor to be mopped of sticky substances. But we are approaching the hopefully glorious ending. Please welcome this recipe and also the first Hungarian gastroblog event.

Pears cooked in spicy syrup with cream of gorgonzola For 4 persons take 2 big bosc pears, spoon out the core but don’t peel (or peel if you like it that way). In a pan put a knob of ginger sliced, 50 g demerara or cane sugar, two pieces of clove, half stick of cinnamon, 100 ml sweet or semi-sweet white wine (this time it was Tokaji Ó-Furmint) and a little water for the syrup to just cover the pears. Simmer until al dente. Take the pears out, set them aside and discard the spices. Let the syrup simmer until the water has evaporated and it is all reduced to a syrupy consistence.

In the meantime whisk 100 ml double cream, add 2 teaspoons maple syrup (or any unrefined sugar), 2 teaspoons freshly squeezed lemon juice, 2 teaspoons of the wine and finally 100 g grated or crushed gorgonzola cheese. Put the pear halves on individual plates (you can cut the pears flat to keep them at bay) and spoon the foam of gorgonzola into the cavity and around it. Scatter roasted and roughly chopped walnut on top. Serve hot or warm, but also cold. I think it is best suited in winter time after a main course of some fruity duck, goose or game dish.

5 hozzászólás

  1. Ha! I found you at last! This sounds great! I’m adding you to my Bloglines so from now on you are being watched! Congratulations to a nice blog!


  2. Ilva – Welcome and I’m happy you’re the first to comment. Thanks for passing by.


  3. Én szeretném! Nagyon bírom a körte-kéksajt vonalat. Meg egyáltalán, a gyümölcsöket a sósnak tartott ételekben.


  4. Ajjaj, eltévedtem! ezt a kommentet a kéksajtos-körtés kosárkához szántam, de valami összekutyulódott. Nem baj, így legalább azt is elmondhatom, hogy nagyon bírom azt is, ha az édességbe kerül valami, amit a sós(nak tartott) ételekben szoktunk meg.
    Lehet, hogy azért, mert nem is vagyok igazán édesszájú?
    Tetszik ez is!


  5. Rossamela, egy kis tévelygés nem árt, pláne, ha nem vagy édesszájú és nem esel kísértésbe.



Vélemény, hozzászólás?

