h1

Köret és tsa.

2008/02/23

hu
Fakanál rendkívül egyszerűnek tűnő, mégis nagyon furmányos témát talált ki a VKF aktuális fordulójára. A köret ugyanis definíciószerűen kiegészítő műfaj, nagyon nem tud különleges lenni, legalábbis háziasszonyi szinten, hiszen ott van a leves, a hús és a desszert különlegesnek, mely magyar anyában rejlik elég szusz ködös vasárnap délelőttökön különleges köretre. Aztán azért is felettébb ügyes ez a “szerény” kis téma, mert ki áll neki úgy a főzésnek, hogy na, most csinálok egy jó kis köretet. Nyilván aki köretet főz, főz az valami főételt is. És máris két ételünk van egy csapásra. Ez nem is Fakanál, hanem varázspálca!

Persze a köret valójában nagyon sokoldalú jószág, hiszen ha kontextusából kiragadottan vizsgáljuk, lehet ő sokféle: saláta, egytálétel, főzelék. De ebbe az utcába most nem mennék bele, mert köret a feladat és óvakodom olyan érvelésbe belekezdeni, amelynek kimenetele bizonytalan, még a végén úgy járok, mint Váncsa István, aki emlékezetesen levezette, hogy a brassói aprópecsenye az saláta.

És ezzel el is jutottam az én köretemhez, ami valóban saláta, a neve: Langyos zöldségsaláta. Egyetlen receptem, amit valódi séftől lestem el, aki Finnországból érkezett régesrégen, hogy egy nagy szálloda konyháján vendégeskedjen. Hát az nagyon tanulságos néhány nap volt neki és nekem. Ő megtanulta, hogy lehet porból levest készíteni, én pedig megértettem, hogyan működik egy professzionális konyha, egyben azt is, miért férfi a séfek többsége.

Langyos zöldségsaláta
1 sárgarépa
1 fehérrépa
1 csokor retek
1 fej brokkoli
1 cukkini
4-5 nagy fej csiperke gomba
3 ek. olaj
2 ek. méz

1,5 dl fehérbor
kevés balzsamecet

langyos zöldségsalátaA zöldségeket megtisztítom és julienne-re vágom, külön-külön tálkákba tartom, a brokkolit pici rózsákra szedem.
Az olajat egy serpenyőbe öntöm, a zöldségeket puhulási sorrendben beleteszem: először a kétfajta répát, ráöntöm a fehérbort, majd a többi zöldséget. Nem kell a teljes puhulásra törekedni, csak éppen hogy. A mézet ráöntöm, sózom és jöhet egy egész kevés balzsamecet. Pár percig még melegítem és kevergetem a langyos salátát, hogy az ízek mindenhová eljussanak.
Nálunk mézes kacsaragu körete volt.

És hogy mitől különleges egy köret? Attól, hogy a. drága alapanyagokból készült, b. nem olyan drága, de sokfajta alapanyagból készült, c. drága vagy nem, sokat kellett vele dolgozni, d. nem ismert széles körben. Ez a köret több pontnak is megfelel, a c. -nek pedig mindenképpen.

uk
My entry to this month’s round of the Hungarian gastroblog event, the theme being side dishes.

2 hozzászólás

  1. “Ő megtanulta, hogy lehet porból levest készíteni, én pedig megértettem, hogyan működik egy professzionális konyha”.

    Ezen jót vigyorogtam :-)))

    “…azt is, miért férfi a séfek többsége”.

    Megtudhatnám/nánk, hogy miért?! Azt persze sejtem, hogy nem egyezik az én elméletemmel :-)

    Ami a borban wokolt :-) köretedet illeti, emésztésre könnyűnek és ízletesnek nézem. Az említett köret-vetélkedőre sajnos nem értem rá, pedig volt egy csicsókapürés ötletem…


  2. Na ne már, hogy kiszúrtad éppen azt a mondatot erről az egész blogról, aminek megmagyarázásába garantáltan bele lehet zavarodni, leégetni magam, valamint csúnyán általánosító kijelentéseket tenni, amik éppen annyira igazak, mint az általánosító kijelentések általában, de annyira mindenképpen.
    Csicsókapüré jöhetne vkf-en kívül is!



Vélemény, hozzászólás?

