h1

A lapra szerelt spagetti

2008/07/06

hu
Általában utálom a tréfásnak szánt ételneveket. Ki lehet kergetni a világból olyan étlappal, amelyen önjelölt konyhai humoristák tucatételeik vicces elnevezésével próbálnak kiríni a szürke átlagból. Milyen szellemes is az anyósom kedvenc pörköltje elnevezés a kíméletlenül megpaprikázott ételre. Hahaha… Persze egészen más a helyzet, ha az élet úgy hozza, hogy különösen ihletett pillanatomban nem csupán finom ételt, hanem annak felettébb találó és vicces nevet is kreálok.

Úgy kezdõdött, hogy volt egy csomó cukkinim. Nyáron elõ szokott állni ez a helyzet, mert abban a néhány hétben, amikor szezonja van, rengeteget veszek. Viszont távolról sem ismerek oly sok cukkinis ételt. További szempontként felmerül, hogy családom sem kíván három hétig szinte kizárólag cukkinin élni. Az olyan extrém recepteket, mint a cukkinis csokitorta (felelõsségem teljes tudatában kijelentem, hogy ilyen recept létezik) pedig még én sem vagyok képes családom elé tenni, bár láttak már tõlem egyet s mást. E mûfajban eddigi legelképesztõbb kalandom a balzsamecetes csokoládétorta volt. Hát…. Nem volt rossz, de be kellett látnom, hogy történelmi-társadalmi és ezek folyományaként gasztronómiai fejlõdésünk jelenlegi szakaszában nem vagyunk érettek efféle ételnemû befogadására. És ebbe magamat is szigorúan beleértem.

Visszatérve a cukkinire. Szóval rengeteg volt és már elkészítettem konyhám zászlóshajóját, a cukkinis-paradicsomos rakott tésztát (hatszor), reggelizünk cukkinis rántottát (egyébként fenséges), a fenti csokis ügyet már eleve elvetettem, mert ritkán, csakis nagyon komoly helyzetekben képes vagyok a józan mérlegelésre. Akkor mi legyen?

Ilyen kétségbeesett helyzetben, fél kettõ tájban, amikor már régen ebédelni kéne, nem elvi síkon közelítem meg a problémákat és felhagyok számtalan szakácskönyvem és receptgyűjteményem és újságkivágásom lapozgatásával, hanem normális háziasszony módjára kezdek működni. Megnézem, mi van otthon. Ezen a nyári napon a rengeteg cukkinin kívül volt még mandulaszelet, citrom, fokhagyma. Ez lett belõle. A “tréfás” neve úgy félúton jutott eszembe. Elnézést.

Cukkinis spagetti
4-5 személyre

50 dkg spagetti
2-3 cukkini, felszeletelve
2 ek. olaj
2 gerezd fokhagyma, felszeletelve
kevés citromlé
3-5 dkg szeletelt mandula
só, bors
5 dkg parmezán

Nagy fazékban vizet forralunk. Míg melegszik, az olajon megfuttatjuk a fokhagymát, rádobjuk a cukkinit és kissé megpirítjuk. Ízlés szerint sózzuk, borsozzuk, néhány csepp citromlével ízesítjük. A legvégén dobjuk rá a szeletelt mandulát. Amikor forr a víz, egy tk. sót dobunk bele, majd a spagettit. Amikor megfőtt (nem szét, hanem meg!), leszűrjük és a cukkinis keverékkel megpakoljuk. Reszelt parmezánnal tálaljuk, de ha igazán stílszerűek kívánunk lenni, akkor abból is lapokat hasogatunk. A képen petrezselyemmel díszített változat látható  (és a szokásos petrezselymet angolul flat-leaf parsley-nak hívják…).


The flatpack spaghetti

Normally I dislike names given to dishes and trying to be oh so funny but when I invent one such ogre, well, that’s entirely another question. This flatpack spaghetti is a simple Italian-inspired pasta dish with courgettes, garlic and almond flakes, all of these ingredients being … flat. See the point?

6 hozzászólás

  1. Én ezt a csokoládékenyeret már számtalanszor sütöttem, és a gyanútlan fogyasztók többnyire nem is sejtik, hogy mi van benne:
    http://ecet-es-olaj.freeblog.hu/archives/2007/06/08/Cukkini/#comments
    Hollandiában tanultam, de gyanítom, hogy amerikai recept.


  2. Te jó ég, nem is emlékeztem, hogy ez nálad megvan, be is linkelem.


  3. Répatorta van?
    Mert ha répa lehet, miért ne lehetne cukkini is? Annyira semleges (vagyis magában ízetlen zöldség, bocsánat a fanoktól), hogy bármire jó lehet :-) Kaldeneker Györgynek van egy céklás csokitortája is, azt alkalomadtán ki is akarom próbálni. De láttam már krumplis Toblerone-tortára is receptet :-)


  4. én is sütöttem már cukkinis csokis sütit, és egyszerűen csak utólag közöltem a delikvensekkel a tényt, miszerint ebben a sütiben zöldség van :)
    répatorta esetén szintén ajánlott elhallgatni az összetevőket :D


  5. Finom lehet, bár a családom kb egyszer enné meg. És csak fél kettőkor. De még az is lehet, hogy inkább csak az üres vízben főtt tésztát ennék.

    Érdekes, hogy a fodros petrezselyem mennyivel népszerűbb külföldön…(?) Te mint utazó, meg tudod ezt erősíteni?
    Talán azért népszerűbb, mert gyengébb az íze?


  6. PartizánOrsi, Chilii – Utána kellene néznem a zöldséges torták evolúciójának, de utánanézés nélkül az az érzésem, hogy kényszermegoldások ezek.

    Franci – Szerintem a fodros petrezselyemnek semmilyen íze nincs, csak flancosabb és mint ilyen kiszoríthatta a rendeset, bár az angol újságok általában flat-leaf parsleyt írnak elő, tehát szerencsére eszüknél maradtak. A képen is rendes van, csak apróra vágva esetleg nem úgy néz ki.



Vélemény, hozzászólás?

