h1

A hihetetlen kenyér

2009/01/19

Nemrégiben fedeztem fel Limara blogját és az ő gyönyörűséges kenyereit, azonnal el is határoztam, hogy a könnyebb út helyett dagasztani fogok és sorban megsütöm az összes nála szereplő csodát, elvégre olyan egyszerűek a leírások. Aztán, ahogy az lenni szokott, következik az okoskodás és, mint tudjuk, az a tett halála. A dagasztáshoz dagasztani kéne. De az olyan fárasztó. A robotgépem éppen pusztulásnak adta a fejét, igaz, benne is van a korban, ráadásul szülőhazája megszűnése miatt lehetetlen javítani. De ha még valamely csoda folytán lenne a napnak olyan szaka, amelyben erőt érzek magamban a dagasztáshoz, hol is csinálnám én azt? A két zsebkendőnyi konyhám felét ki kéne pakolni, ha hajtogatni is szeretnék vagy kiflit formázni. Tudom, tudom, ha valaki nagyon akar valamit, akkor azt eléri, úgyhogy én akkor most nagyon szeretnék egy nagyobb konyhát és majd abban állandóan dagasztani fogok…
Addig is megmentett a Good Food februári számában a szó szerint megbúvó kenyérrecept, ami a legvalószínűtlenebb leírás, amit életemben láttam. És működik! Variálható, fagyasztható (a kenyér, nem a recept!), egyszerű. A nagy konyháig tehát ez lesz nálunk a kenyér.

A hihetetlen kenyér

2 ek. olaj + a formák kikenéséhez
700 g teljes kiőrlésű liszt
200 g finomra őrölt zabpehely (vagy finomliszt, tönkölyliszt vagy polenta)
1,5 tk. só
1 zacskó (7 g) szárított élesztő
850 ml meleg víz

Kikenünk 2 db hasáb alakú kenyérformát olajjal. Összekeverjük a lisztet, zabpelyhet, sót és élesztőt egy nagy tálban, mélyedést csinálunk a keverékben és beleöntjük a kézmeleg vizet és 2 ek. olajat. Alaposan összekeverjük a tésztát, ami nagyon laza lesz, olyasmi állagot kell kapni, mint egy sűrű kásáé. A tésztát kettéosztjuk a két formába, nedves konyharuhával vagy folpackkal letakarjuk és meleg helyen állni hagyjuk 30 percig. Hamar megkel, vigyázat!
Közben 200 fokra melegítjük a sütőt, amelyben kb. 40 percig sütjük a kenyereket. Ha ropogós héjat szeretnénk, plusz öt percet a formából kivéve is süthetjük a kenyereket. Az egyiket (vagy akár a másikat) lefagyaszthatjuk.

Saját tippek:
– A fenti mennyiségeket felezve egy kenyeret is süthetünk.
– A 200 g-os tételnek zabkorpát használtam és nagyon jól működött.
– Első alkalommal nem átallott megemelkedni és ráadásul nem egyenletesen, ezért később bevágtam a tetejét, ami segített is a problémán.
– Melegen nehezen vágható, frissen inkább kisebb formában lenne jó sütni, pl. felfújtasban, ezt még ki kell próbálnom. Reggelire előző este kell kisütni.

 

8 hozzászólás

  1. Kedvemre való recept! Most azonnal nekilátok.


  2. Tényleg hihetetlenül egyszerűnek tűnik, kevésbé macerás, mint a DNK…


  3. Hát ez tök jó lett! A hónap felfedezése :)
    For the record: teljes kiőrlésű-finomliszt kombóval csináltam, és az én sütőmben már a formában is ropogós lett a héja. Negyedóra erkélyi pihenő (-3 fok) után gyönyörűen lehet szelni.
    Köszi Eszter!


  4. Zsófi – Örülök, hogy jó tapasztalatod van vele Neked is. Megkockáztatom, hogy a lisztkombinálást elég szabadon lehet értelmezni. Meg egyéb cuccokat, magokat stb-ket is lehetne bele dobálni. Úgy még nem próbltam, de fogom.

    Marcsi – Azért volt nekem is teljesen valószínűtlen a dolog, de működik és ezt már Zsófi is bizonyítja.


  5. Na, tényleg működik a dolog, csak aki nem tudja első körben rendesen kimérni a vizet, annak vannak problémái…ennek ellenére ezt vacsoráztuk (mert azért nem lett rossz:))). Ismétlés következik, ha elfogyott!


  6. Jaj, még kérdezni akartam, hogy légkeveréses vagy alsó-felső sütésen sütötted?


  7. Szia! Küldtem neked egy ölelést:)) http://katakonyha.blogspot.com/2009/01/virtulis-lels.html


  8. Ha van időd-kedved a tavalyi könyvélményekről mesélni:
    http://href.hu/x/7z53



Vélemény, hozzászólás?

