h1

Ketchup házilag

2008/08/30
Egy a tucatból

Egy a tucatból

Először arra gondoltam, hogy “A ketchup lecsap” címet adom, szerencsére jobb belátásra bírtam magam és megkímélem szellemességeimtől a nagyérdeműt. Meg ez a csodás ketchup sem érdemli meg, hogy már az elején rossz szóviccekkel agyoncsapjam, hiszen ő lett az idei befőzési ámokfutásom szezon sztárja.
Már korábban foglalkoztatott a házi ketchupkészítés, mert a gyerekek nagyon szeretik a sült krumplihoz (mármint a házi sült krumplihoz, jó, hogy), de nem kapnak, bár mostanában kaphatnának bioketchupot. Az sem lehet azonban olyan finom, mint ez az angol recept, a Good Food néhány évvel ezelőtti számából.
Jamie Oliver vidéki sorozatában is főz egy nagyon vonzónak tűnő ketchupot, talán jövő nyárig előkerülnek a jegyzeteim és el tudom készíteni az ő változatát. Addig is maradok a Good Foodnál: a hozzávalókat a maga eredetiségében közlöm (magyarra azért lefordítom), saját módosításaimat pedig dőlt betűvel jelzem. Az elkészítés során alaposan eltérek az eredetitől, mert én egész télre tartósítottam a ketchupot, tehát a recept azon része már ehhez a feldolgozási módhoz alkalmazkodik. Bízom benne, hogy még akad annyi paradicsom a kertekben-piacokon, hogy sokan el tudják készíteni télire saját ketchupjukat.

Házi ketchup
2 ek. olivaolaj
1 kövér gerezd fokhagyma, összenyomva
1 hagyma, apróra vágva
70 dkg érett paradicsom, apróra vágva (kb. háromszoros mennyiségű paradicsomot használtam, a többi hozzávalót érzésre sokszoroztam meg – ennél azonban sokkal fontosabb, hogy az angolokkal ellentétben én forró vízben lehúztam a paradicsom héját, mert mégiscsak úgy jó az, majd jól össze turmixoltam a paradicsomot)
csipetnyi őrölt szegfűbors (ez nekem nem volt, helyette belefőztem egy rúd fahéjat, nem mintha az ugyanaz az íz lenne)
csipetnyi őrölt szegfűszeg
1/2 tk. angolmustár-por (ez sem volt nekem ott falun, simán belezuttyantottam a rendes mustárt és semmi baja nem lett tőle)
1/2 tk. só
1/2 tk. bors
5 dkg barnacukor
75 ml fehérbor- vagy almaborecet (almaecetet használtam)

A fokhagymát és a hagymát kis lángon üvegesre főzzük (csak enyhén szabad pirulnia, vagy annyira sem).  Hozzáadjuk az összes többi hozzávalót és rendszeres kavargatás mellett 45 percig főzzük.
Közben a sütőben 200 fokon sterilizálunk megfelelő mennyiségű karcsú üveget (inkább kisebb űrtartalmúakat). Megítélésem szerint ezen a hőfokon 45 percig tartva az üvegeket, nincs az a kórokozó, amely túlélne. (Kivéve azt, amelyiktől tönkrement a fokhagymás paradicsomszószom, de az egy másik történet.) A fortyogó ketchupot óvatosan, mindkét kézen kesztyűvel a forró üvegekbe töltjük (tölcsér kell!), a szintén gondosan megtisztított fedeleket az üvegekre csavarjuk, jól rájuk szorítjuk, majd az üvegeket fejjel lefelé fordítjuk. (Eközben kihull a férgese: a gyenge üveg szépen elpattan.) Kihűlésig így tároljuk, utána már eláll jövő tavaszig.

Ősszel visszatérek a sült krumpli házi sütési módjára, hogy legyen mit enni a ketchuphoz. Addig is ajánlom hozzá Dolce Vita ricottás polpettéjét.

12 hozzászólás

  1. Gondolom, a “kövér gerezd fokhagyma” csak a hiteles fordítás kedvéért maradt benne…. Épppen erről készülök írni, ezért akadt meg rajta a szemem. Mármint arról, hogy illessük-e jelzővel, és milyennel a fokhagymagerezdeket…


  2. Hát igen, kiváncsian várom az írásodat erről.


  3. A Jamie Oliveres recepttel tudok segíteni, mivel az alapján főztünk ketchupot múlt héten, csak még nem írtam meg róla a posztot, de jövő héten el fog jönni az is :)


  4. Tavaly olyan paradicsomom volt, amit nem kellett semmivel ízesíteni, olyan jó ízű volt.
    Sajnos az én gyerekem mostanában szinte mindent meglocsol ketchuppal, nem egy guszta dolog együtt enni vele…
    De valahogy idén kimaradtak ezirányú hadmozdulatok, lehet, hogy rászánom magam mégis, kicsit meglöktél.


  5. Jó, hogy írtál erről, bizonyíték ez arra, hogy nem a ketchuppal van baj, mint olyan, amit sokan elítélnek, hanem a művi üvegessel. Hisz a ketchup sem más, mint egy fűszeres paradicsomszósz, amibe tettek egy kis ecetet:-)) A fűszerekkel meg jól lehet variálni, régebben én is többet főztem.
    Amúgy tényleg csak fél tk bor van benne??:-))


  6. Zsu – Klassz lenne, ha megírnád azt a receptet, előre is kösz!

    Cserke – Örülök neki, ez a ketchup nagy élmény, mindenképpen érdemes kipróbálni.

    Mamma – Nekem is rácsodálkozás volt először, hogy a ketchup nem vörös ételfestékkel dúsított ipari termék, és ilyen finom is tud lenni. A bort javítottam borsra, jó, hogy valaki figyel!


  7. Tegnap felkerült a Jamie féle ketchup recept a blogomra, néhány megjegyzéssel együtt :)


  8. Köszi, így legalább nem kell előásnom a jegyzeteimet (= cetlit, amire felfirkáltam a hozzávalókat tv-nézés közben).


  9. Eszter :D
    és akkor simán ez így “kisütve” mindenféle dunszt nélkül eláll??

    Kezdő befőző vagyok, lelkesedés megvan, de nem szeretnék télen azzal szembesülni, hogy a befőttek fele tönkrement :)

    tetszik ez a recept, ehhez kevés hozzávaló kell :) :) (ellentétben a JO-félével, amihez hosszabb a lista, mint egy 6 fogásos menüé :) )


  10. Orsi, ketchupra és lekvárra eddig abszolút bombabiztos módszernek bizonyult ez, tehát a forró anyagot a forró sütőből kivett forró üvegbe kell tölteni, majd fejre fordítani. Volt, hogy tönkre ment valami, de az rögtön felforrt és szerintem más oka volt, valami savasság-nyersesség-dologra gyanakszom, szóval a fejrefordításban változatlanul és töretlenül bízom!


  11. […] hozzá házi ketchup is, hogy teljes legyen a meki élmény. Tintaleves receptjét használtam hozzá. Ezúton is köszönet […]


  12. Az én ketchup receptem: 1,5kg paradicsom, 1,50kgpaprika, 30dkgvöröshagyma, 3gir.foghagyma. Fűszerek: bors, szegfűszeg,koriander mag,mustár mag,babérlevél,fahéj, só, ecet, cukor, ízlés szerint. Lehet hozzá kilónként 10 almát főzni.Idus 2011.08.10.



Hozzászólás