h1

Eggyel több

2007/04/13

hu
Többen* kérték, hogy ne linkelve meg utalva meg angolul, hanem itt és most, lehetőleg magyar nyelven olvashassák az általam forradalmi újdonságként beharangozott dagasztásmentes kenyér receptjét. Én meg, az őrült megszállott (ez redundancia, de meghagyom, lesz itt még több őrültség is) elkezdtem kombinálni: na itt az alkalom, hogy fázisfotókat készítsek, receptet fordítsak, majd ferdítsek, kis írást rittyentsek a  dagasztás által történt évezredes leigázás megszűntéről.

Mindez azonban valakinek nem tetszett, a szálak már a kezdet kezdetén összegubancolódtak. Az élesztő ugyanis úgy döntött, nem lesz partner a kenyérsütéshez és nem indult be. Elsőre még vidáman legyintettem, másodszorra is legyintettem, ám korántsem oly vidáman, harmadszorra azonban már komolyan elgondolkoztam azokon a bizonyos kifürkészhetetlen utakon.

A fentiek helyükön való értékeléséhez feltétlenül el kell mondanom, hogy számos félelemmel, fóbiával és szorongással rendelkezem, ám sokak réme, az élesztő eddig nem tartozott közéjük. Az első számú mumus a zselatin, és vannak még rendezetlen dolgaim a keményítővel és a porcukorral, utóbbival csak akkor, amikor a mázakban nem hajlandó csomómentesen glédába állni. Előbbi sosem hajlandó csomómentesen állni a rendelkezésemre, ám ez szerencsére az almaleves élvezeti értékéből mit sem von le, habár némelyek számára esztétikai kihívást azért jelent. Eleddig az élesztőhöz fűződő viszonyomat a felhőtlen problémamentesség jellemezte. Amint tudjuk azonban, minden felhőtlen viszony véget ér egyszer és ő éppen ezt az alkalmat választotta a szakításra.

A hatodik élesztő megszánt és hajlandó volt együttműködni, amit olybá veszek, hogy van még remény egykor oly szép kapcsolatunk helyreállítására. Ő  még nem tudja, de legközelebb édes tészta készül dagasztásmentesen.

Dagasztásmentes kenyér magyarul
angolul itt olvasható, előző próbálkozásom pedig itt látható

47 dkg liszt (egyharmad lehet teljes kiőrlésű vagy tönkölyliszt)
1 dkg só
1 db élesztő
1 db kockacukor (barna volt, mert az a sikk, de lehet fehér is)
35 dkg víz, kézmeleg
kevés olaj

Első alkalommal kínosan betartottam Clothilde receptjét, másodszorra már bátran elrugaszkodtam, nyilván a lelazulás irányába és ez nem okozott a kenyér számára semmiféle gondot. Az élesztőről most ne is beszéljünk. Tehát ez a recept nem az eredeti fordítása, inkább ferdítése, sőt lebutítása. Az eredmény azonban nem cáfolta meg az élet megkönnyítésére tett próbálkozásomat.

Az élesztőt kézmeleg vízbe morzsoltam egy kockacukorral. Nyugalmas helyre tettem őket és hatodszorra már be is indult a folyamat. Tehát amikor így néz ki az élesztő, mehet a liszthez.

beindulo eleszto

A lisztet nagy-nagy tálba öntöm, szobahőmérsékleten tartom és a beinduló élesztővel összekeverem. Semmi strapa vagy dagasztás, csak elkeverés. A tészta sokkal lazább, mint amit a kenyértésztától megszokhattunk, úgyhogy csak semmi pánik. Konyharuha, aránylag békés hely, 12-18 óra, de sokkal tovább is lehet. (Bár azt még nem sikerült kiókumulálnom, hogy lehetne ez frissen készen reggelire. Persze, mert bárhonnan számolom, a végén mindig az jön ki, hogy 6-kor fel kell kelni a sütőt bekapcsolni.)

A sok-sok óra elteltével a tészta továbbra is nyúlósabb, lágyabb marad, mint a szokásos kenyértészta, ám közben kis buborékok jelennek meg rajta és persze jól megnő (lent). 

nokneadbreat fazis1 nokneadbread fazis2

Ekkor meglisztezett felületre borítjuk (fenti kép) és két kézzel kétfelé húzzuk, a kihúzott részeket visszahajtjuk, negyed fordulattal elfordítjuk, megint kihúzzuk kétoldalt, visszahajtjuk (lent), majd békén hagyjuk.

nokneadbread fazis 3

Letakarjuk és a tálat kimosás után vékonyan kikenjük olajjal, a tésztát visszahelyezzük és további két órára békén hagyjuk.

nokneadbread fazis4

Az eredeti recepttel ellentétben nem használtam öntöttvas lábost (nem ideológiai alapon, hanem mert nekem olyan nincs, pedig volt, de nem bírtam vele), hanem teljesen szokványos sütőlapra rendeztem a kenyeret, akkor olyan laposka lett, másodszor pedig kiolajozott-lisztezett hasábformába.

nokneadbread fazis6 

Sütés előtt jó fél órával már melegítem a sütőt 230 fokra, amelyen kb. 45 percig sütöm a kenyeret. Sülés után nem esünk neki, hanem szépen decensen kivárunk 45 percet, hogy a kenyér belül is lehiggadjon. Igazából 30 perc után már kiválóan szeletelhető és akkor még langyos is, finoman olvad rajta a fűszervaj.

nokneadbread fazis7  nokneadbread fazis8

*Na jó, ketten. Viszont tényleg kérték.

uk
No-knead Bread

A number of my readers (well, two is a number, right?) requested the recipe for no-knead bread, of which I have been raving about, in Hungarian and I made an elaborate plan with a long post, pictures of the different stages and thoughtful advice with a lot of insight. To implement my elaborate plan, I first had to make the bread. And to make bread, you have to make the yeast work. And this part proved to be rather problematic.

At this stage I feel compelled to state that I have a lot of phobias, fears and anxieties but as opposed to some, yeast has never been a source of any negative vibes for me. Until now. This time, with all my grand planning, the yeast just wasn’t cooperating. First I took it lightly, with the second failed packet I grew a bit more morose and later on  downright hysterical. To cut the long story short, I finally was able to make the bread but let’s not dwell on the number of yeast pockets I had to use to achieve this (merely six). So there I was with a loaf of freshly baked bread and a new phobia.

11 hozzászólás

  1. Fázisképek, remek! Én szilikonban sütöttem, a többi mind nagy lett volna hozzá, és úgy is jó (de kell sütőforma, az biztos), tök ugyanilyen rusztikusan ;) nézett ki.


  2. Szia t3v, az édeset nem próbálod ki te is? Aztán meglátjuk, hogy ugyanúgy néz-e majd ki.


  3. Eszter, lehet, hogy én nem kértem, de hogy hálás vagyok érte, az egészen biztos. Kérem, jelentkezzen az, aki meg tudja mondani, hogyan lesz ebből a kenyérből úgy vacsora, hogy egész nap nem vagyok otthon… Engem eleddig kizárólag ez akadályozott a “no-knead”-elésben;-)


  4. Nekem az első próbálkozás, ha jól emlékszem 18 órát kovászolódott. Tehát akár lefekvés előtt is össze lehet kutyulni (mindegy, mikor fekszel :), ha hazaérsz, hajtogatod, és két óra múlva sütöd egy órát, hm? Vagy kiadod ukázba, hogy aki otthon van, két órával azelőtt, hogy hazaérnél, hajtogassa. Eléggé tág határok között mozog a kelesztési idő, szerintem 12 felett bármi jó lehet.

    Mondjuk 10/12-kor fekvés, másnap du. 4-kor/este 6-kor hajtogatás/sütés, az csak 18 óra. Talán a fűtetlen sütőbe tenném, ott nem kap huzatot, de nincs is meleg, lassabban kel. Esetleg a hűtőbe.

    Édesen nem biztos, hogy akarom, szerintem úgy is ilyen héja lesz, a kérges kalács meg olyan skizofrén dolog :)


  5. Fakanál, nagyon örülök, hogy örülsz. Egyébként vacsorára még jobban el tudom képzelni, mert ha mondjuk 7-kor vacsi, akkor fél órát sütőt melegítesz, 45 percig sütöd, fél órát pihenteted, szóval mikor is, olyan 5 tájban kell hazaérned. Ez irreális? Megoldás: csináld hétvégén. A tapasztalatom szerint az összes kelési idő szinte korlátlanul kiterjeszthető, ahogy a kollegina is írja.

    t3v, naná, hogy kérges nem kell, de nem lesz a tészta lágyabb attól, hogy vaj meg tojás van benne?


  6. én kértem a kenyér receptjét,és most hálás köszönetet is mondok érte!


  7. Hány gramm az a 1 db élesztő?


  8. alika, nagyon szívesen máskor is, már készül az édes változat, nemsokára írok róla.

    szusza, 50 g.


  9. […] azóta is aprócska változtatásokkal sok helyen, de az érdem mindenképpen és elsősorban Esztert illeti a Tintalevesről. Persze én is megcsináltam, a nyári melegre való tekintettel kissé […]


  10. […] azóta is aprócska változtatásokkal sok helyen, de az érdem mindenképpen és elsősorban Esztert illeti a Tintalevesről. Persze én is megcsináltam, a nyári melegre való tekintettel kissé […]


  11. […] ez a kenyérnemű már egy jó ideje, amit Eszternél láttam.Nem is maga tény , hogy nem kell dagasztani, mert azt megcsinálja a gép, hanem csak […]



Hozzászólás