h1

Hogy ez nekem nem jutott eszembe!

2008/10/28

Nem tudom, miért kell nekem ahhoz egy Michelin-csillagos séf, hogy erre a pofonegyszerű ötletre rájöjjek, illetve sejtem, de most ne menjünk bele egy hosszadalmas pszichoanalízisbe. A Taste Italia szeptemberi számában Marcus Wareing közli azt a számomra a spanyol viasz és a langyos víz feltalálásának jelentőségével mérhető újítást, hogy a paradicsomszósz mascarpone hozzáadásával lágyítható. Amiért mi cukrot teszünk a paradicsomos káposztába és Ornella barátnőm tejszínt a bolognai raguba.
Internetes segítséget kérek a kollégáktól és olvasóktól arra nézvést, vajon a mascarponéval való paradicsomszószkezelés Marcus múlhatatlan érdeme-e, avagy nagyjából a rómaiaktól fogva ismert konyhai trükk.
Akárki is találta ki, jól tette: nemcsak azt teszi a mascarpone a paradicsomszósszal, amit tenne a tejszín is, hanem azon túlmenően tovább krémesíti és dúsítja, így egekbe emelve az amúgy hétköznapi tésztaebédet.

Mascarponés paradicsomszósz

2 ek. olivaolaj
1 doboz koktélparadicsom (mennyi az Angliában? 20 dkg?)
1 hagyma, finomra vágva
2 gerezd fokhagyma
1 ek. cukor
1 dl fehérbor, természetesen száraz
20 dkg mascarpone
só, frissen őrölt bors

Az olivaolajat serpenyőben felmelegítjük, rádobjuk a félbevágott koktélparadicsomokat és addig sütjük, míg össze nem esnek. Hozzáadjuk a kétféle hagymát, mérsékeljük a meleget és kb. 5 percig fonnyasztjuk a hagymát. Most jön a cukor és a bor, ezekkel együtt elpárologtatjuk a paradicsom levének nagy részét.
A besűrűsödött szószhoz adjuk a mascarponét, jól elkeverjük. A serpenyőt levesszük a tűzről és kézimixerrel pépesítjük a szószt. Sózzuk, borsozzuk és lehet is tálalni tésztával, csirkével vagy egyéb hússal.

Így Marcus, ám szerintem a cukor egyáltalán nem kell bele, a bor sem feltétlenül (pedig annak igazán nem vagyok ellensége), mi több, a végletekig le lehet ezt egyszerűsíteni: végy egy üveg augusztusban eltett paradicsomszószt (Dolce Vita is csinált ilyet, én, a lusta, csak szövegeltem róla), vagy a boltból egy olasz paradicsomkonzervet (polpa di pomodoro) melegítsd fel, majd adj hozzá két nagy ek. mascarponét. Közben főzz ki egy adag tésztát (nálunk most a penne megy, de nagyon) és már boldoggá is tetted gyermekeidet, amely eredményt nem sok étellel tudok manapság elérni.

5 hozzászólás

  1. Szia, én egy igazi olasz idős hölgytől tanultam: vörösbort és tejszint tesz a szószba. Nagyon jól hangzik a mascarpone, hamarosan ki is próbálom.


  2. Igen, az én öreg milánói barátnőm is ezt teszi pl a bolognai raguba, a mascarpone más textúrát eredményez, de nem árt neki egyáltalán.


  3. Szia Eszter! Rád is gondoltam szeretettel, ha lenne kedved a 7 dolog játékhoz. Részletek itt: http://href.hu/x/7az0
    Köszönöm!


  4. Pedig én azt hittem, hogy ez annyira triviális, hogy mindenki ismeri:-)) – két helyen már én is írtam róla.
    Ricottát és mascarponét is szoktak használni (ricottának aztán az összes változatát), a legegyszerűbb szósz a sima paradicsom után:-)), jobb a tejszínnél, mert sűrűbb, bár akkor néhány további hozzávalót kizár.

    Nem reklámnak szánom, de ha már, akkor betenném ide a Pasta e basta idevonatkozó linkjeit:-))) (ha etikailag vétkeztem, nyugodtan töröld ki!!)
    Szószok mascarponeval: http://href.hu/x/7b0b
    Szószok ricottával: http://href.hu/x/7b0c


  5. Gabojsza – Igyekszem az őszi szünet után megfelelni a kihívásnak, köszönöm az érdeklődést eseménytelen és ingerszegény életem iránt.

    Mamma – Rajtam kívül nyilván mindenki ismerte eddig is… Köszi a linkeket!



Hozzászólás